LotniczaPolska.pl

Wpisy na blogu:

Twoje zainteresowania i pasje?
Interesuje mnie nowoczesna technika i perspektywy jakie jej rozwój rysuje przed ludźmi w przyszłości, pasjonują mnie rozwiązania genialne, szczególnie gdy są proste i tanie, dzięki którym stają się przystępne dla wszystkich. Lubię fantastykę, która pobudza moją wyobraźnię i inspiruje :) Lubię aktywnie spędzać czas podróżując kajakiem, rowerem, samochodem, paralotnią, samolotem - wtedy chłonę otaczającą nas naturę. Fotografia pomaga mi dzielić się tym co mogę zobaczyć z innymi ludźmi

Od kiedy latasz?
Latam od roku 1995, a od dziecka nasiąkałem lotnictwem.

Jakie posiadasz uprawnienia?
Uprawnienia: pilot i instruktor paralotniowy (INS, PPG, PPGG, CP), mechanik paralotniowy, egzaminator LKE, pilot samolotowy PPL

Dlaczego paralotniarstwo, a nie inna dyscyplina lotnicza?
Paralotniarstwo ze względu na fascynującą prostotę latania, na bezpośredniość obcowania z powietrzem, na przystępność i możliwość dzielenia się nim z innymi, na niezwykłą mobilność.

Co sprawia Ci największą satysfakcję jeśli chodzi o paralotniarstwo?
Największą satysfakcję mam wtedy, gdy moi uczniowie-piloci nabierają pewności siebie i przejmują inicjatywę. Jestem szczęsliwy, kiedy widzę jak uczniowie przerastają swojego nauczyciela :) Bardzo lubię bezpośrednio dzielić się wrażeniami z lotów podczas lotów tandemowych - to wielka frajda patrzeć jak pasażer emanuje radością ciesząc się lotem :)

Od ilu lat zajmujesz się szkoleniami?
Szkoleniami pilotów paralotniowych zajmuję się od 10 lat.
Szukaj na LotBlogi:

Zaawansowane

Cezary 'Alpi' Jastrzębski
Alpi o paralotniarstwie

Łomża 2011!

Alpi |  •  2012-01-17 22:14 |  Dodaj komentarz

W Łomży zawitaliśmy drugiego października w niedzielę, tuż przed wyjazdem na Grappę. I sobota i niedziela od rana były bardzo mgliste, także pomysł przelotu ze Złotopolic do Łomży upadł, gdyż nie było możliwości startu z naszego pasa. Pozostał transport kołowy. Na lądowiskach XII MIkrolotowych Mistrzostw Podlaskiego KONTAKTY 2011 pojawiłem się w południe. Nieco później dołączył do mnie Paweł. Nie napiszę zatem jak przebiegła cała impreza, bo jej nie widziałem od początku. Ale to co widziałem w ostatnim dniu wystarczy, aby ją podsumować. Jestem przekonany w 100%, że jak zwykle była znakomita! Przygotowano trzy lądowiska, różnorodne atrakcje dla publiczności, coś dla ducha i dla brzucha, dopisała frekwencja i goście specjalni, a do tego była znakomita pogoda. W powietrzu było kolorowo od paralotni i lekkich samolotów, aż miło było patrzeć na niebo. Jednym słowem jak KONTAKTY za coś się zabiorą, to na pewno będzie rozmach i profesjonalizm. Dziękuję Organizatorom w imieniu wszystkich co jeszcze nie podziękowali. A poniżej krótki filmik z naszych lotów na którym widać, że panowały piękne warunki VMC cool smiley


•   1  Komentarz(y)  Dodaj komentarz

Bezpieczeństwo w paralotniarstwie

Alpi |  •  2010-11-15 11:04 |  Dodaj komentarz

Czy paralotniarstwo jest bezpieczne? To regularnie zadawane mi pytanie, przy niemal każdej okazji, najczęściej przez laików, ale nie tylko. Aby odpowiedzieć na to pytanie postanowiłem opublikować poniżej swoją opinię na ten temat. Będzie to opinia kogoś, kto na codzień od wielu lat zajmuje się tematem, ucząc innych latania na paralotniach, motoparalotniach, paraplanach itp. Wspomnę od razu, że za najważniejsze dla bezpieczeństwa początkującego sympatyka paralotniarstwa uważam, aby nie uczył się w żadnym wypadku na własnych błędach, pomijając opiekę wykwalifikowanego instruktora.. Niestety takie przypadki się ciągle zdarzają i często kończą się bardzo fatalnie.. Zapraszam do przeczytania poniższego tekstu i proszę Was o refleksję.

Podstawowe zasady
Zachowanie bezpieczeństwa w paralotniarstwie, jak w każdym sporcie lotniczym, zależy od:
• umiejętności pilota – od jego poziomu wyszkolenia zależy, czy jego decyzje będą właściwe, więc pozostałe punkty zależą od tego podstawowego,
• użytego sprzętu – parametry, oraz stan techniczny,
• warunków zewnętrznych – pogoda, teren, pora dnia itp.
• kondycji psychofizycznej pilota.


Poziom przygotowania pilota
Od przygotowania ogólnego pilota, w tym teoretycznego, praktycznego i fizycznego zależy właściwie wszystko. To pilot odpowiada za wszystkie czynności związane z lotem. Jego wiedza i doświadczenie, oraz świadomość ograniczeń własnych i sprzętowych wpływają decydująco na trafność podejmowanych decyzji, a zatem i na bezpieczeństwo lotów. Dlatego ukończenie dobrego szkolenia jest w dobrze rozumianym interesie własnym przyszłego pilota i kosztuje dużo mniej jak leczenie po wypadku spowodowanym ignorancją..

Stan psychofizyczny pilota
Bardzo ważną rolę w bezpieczeństwie lotów odgrywa stan psychofizyczny pilota. Od jego dobrej kondycji zależeć będą:
• ocena szybko zmieniającej się sytuacji w czasie lotu,
• szybkość reakcji pilotażowych,
• trafność podejmowanych decyzji w czasie wykonywanego lotu.

Alkohol, narkotyki itp.
Jak łatwo się domyślić, wszelkie środki obniżające sprawność psychofizyczną są ZABRONIONE i pilot nie może podjąć lotu minimum 48 godzin od wypicia przysłowiowego „drinka”. To samo dotyczy środków odurzających i leków mających wpływ na samopoczucie pilota.

Choroba a czynności lotnicze
Każda nawet najmniejsza niedyspozycja może decydująco wpłynąć na obniżenie bezpieczeństwa lotu. Z tego powodu należy zachować szczególną uwagę przy podejmowaniu decyzji o locie i uwzględnić stan swojego zdrowia. W powietrzu wpływają na nas takie czynniki jak m.in. stres, wysokość, niskie temperatury, powodując szybsze zmęczenie pilota, utrudniając ocenę sytuacji i szybkie podejmowanie prawidłowych decyzji.

Właściwie dobrany sprzęt to podstawa
Dobór sprzętu dla początkującego i nieprzygotowanego teoretycznie ucznia-pilota to bardzo duże wyzwanie. Od właściwego wyboru zależy tzw. bezpieczeństwo bierne (pasywne), zależące od użytkowanej paralotni i ma ono decydujący wpływ na bezpieczeństwo w locie niedoświadczonego paralotniarza. Oczywiście obowiązkowym wyposażeniem każdego pilota powinien być system ratunkowy, czyli spadochron zapasowy, co o dziwo niekoniecznie jest faktem powszechnie oczywistym. Bezpieczeństwo bierne określają klasy bezpieczeństwa nadawane przez takie organizacje jak: DHV, AFNOR lub CEN.

Obiektywne warunki zewnętrzne
Do obiektywnie istniejących, zewnętrznych i potencjalnych zagrożeń należy zaliczyć:
• warunki meteorologiczne
• warunki topograficzne
• porę dnia lotu

Bezpieczeństwo tkwi w głowie pilota!
Jak widać ostatecznie wszystko sprowadza się do trafności podejmowanych decyzji przez pilota. To od niego ostatecznie zależy, czy podejmie lot w danych warunkach pogodowych i terenowych, na danym sprzęcie z uwzględnieniem własnych możliwości. Dlatego uczmy się i.. myślmy Panie i Panowie lotnicy!

•   0  Komentarz(y)  Dodaj komentarz

Czy Ty także to czujesz?!

Alpi |  •  2010-11-12 17:26 |  Dodaj komentarz

Hej przyjaciele od skrzydła i śmigła! Jak co roku w naszej rodzimej krainie deszczowców nastały dni zimne i mokre, a do tego jeszcze krótkie.. Pogoda wietrzna i nieprzyjazna do latania w ogóle, a co dopiero w krótkich spodenkach. No ale trzeba to przetrwać i na szczęście te kilka miesięcy da się jakoś wytrzymać. Jeśli nie ma się możliwości zmiany miejsca życia na ten czas na jakieś cieplejsze i bardziej nam przyjazne, to pozostaje nam "praca" nad konserwacją psychiki, np. poprzez oglądanie takich filmów jak ten poniżej. Nic tak nie dodaje pozytywnej energii jak świetne latanie i dobra muzyka połączone w inspirująco-doładowujący film paralotniowy! No ok, jest jeszcze kilka innych rzeczy, które równie dobrze na nas działają, ale skupmy się na paralotniach smiling smiley Żeby za dużo nie gadać, to proszę usiądźcie wygodnie, nalejcie sobie piwa lub zróbcie kawę i oddajcie się klimatom patrząc na najnowsze video z OZONE. I nie zapominajmy, że w życiu jest różnie, raz poprzecznie a raz podłużnie, ale piękna wiosna i lato, oraz ciepłe słońce i przestrzeń już wkrótce do nas powrócą.




A dla twardzieli co zimy się nie boją i lubią mocniejsze wrażenia filmik poniżej! Zabawa przednia, co nie?! Oba filmy zrobione przez Cade'a Palmera, naszego ozonowego kolegę i znakomitego pilota i skoczka z USA.


•   0  Komentarz(y)  Dodaj komentarz

Szkolenia paralotniowe, czyli jak zostać pilotem smiling smiley

Alpi |  •  2010-10-19 20:22 |  Dodaj komentarz

Abyśmy mogli cieszyć się wolnością latania bez zamartwiania naszych bliskich i narażania siebie samego trzeba umieć latać. Nauka pilotażu musi być przeprowadzona przez wykwalifikowanych instruktorów wyłącznie w certyfikowanym ośrodku szkoleniowym. Nie ma bezpiecznego sposobu poznania tajników pilotażu i odbycia lotów szkolnych bez opieki dobrego i doświadczonego instruktora wyposażonego w specjalny sprzęt. Wszelkie samodzielne próby (na szczęście coraz rzadziej podejmowane przez tzw. pilotów samouków) najczęściej kończą się obrażeniami ciała, doprowadzając do zniechęcenia samouka i fałszywej opinii o wysokim niebezpieczeństwie i ekstremaliźmie paralotniarstwa, a to nieprawda. Tym nielicznym, którzy mają więcej szczęścia i jakoś "przeżyją" pierwsze kroki, samodzielna nauka doprowadza do utrwalenia złych i niebezpiecznych nawyków. Aby uniknąć tych zagrożeń i zdobyć umiejętność bezpiecznego i świadomego pilotażu paralotni należy skorzystać z usług certyfikowanego ośrodka szkolenia paralotniowego, specjalizującego się w szkoleniach pilotów paralotniowych. Ośrodki takie prowadzą kursy często w różnych specjalnościach paralotniowych.

W certyfikowanych szkołach paralotniowych stopniowo wprowadza się uczniów-pilotów w tajniki pilotażu paralotni, oraz uczy ich niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej, koniecznej do świadomego i bezpiecznego pilotażu. Według obowiązujących przepisów lotniczych, po odbyciu kompletnego szkolenia w certyfikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) ośrodkach szkoleniowych kończy się ono uzyskaniem Świadectwa Kwalifikacji Pilota Paralotniowego (ŚKPP), które stanowi licencję pilota paralotniowego, umożliwiającą samodzielne loty w zakresie uzyskanych uprawnień. Całkowite szkolenie składa się z kilku etapów:


Na kursach poszczególnych etapów uczeń-pilot zdobywa wymaganą wiedzę teoretyczną i praktyczną, potwierdzoną odpowiednim świadectwem. Po zakończeniu szkolenia i przed otrzymaniem świadectwa ukończenia kursu przyszły absolwent musi zdać egzamin wewnętrzny sprawdzający stopień opanowania wymaganej wiedzy i umiejętności. Poszczególne etapy zalicza się kolejno, przechodząc na coraz to wyższy poziom wyszkolenia. Świadectwo zachowuje swoją ważność przez rok i w tym czasie uczeń-pilot musi podjąć naukę na kolejnym etapie w certyfikowanym ośrodku szkoleniowym. Po ukończeniu pierwszych dwóch etapów szkolenia uczeń-pilot otrzymuje ze szkoły, w której odbył kurs skierowanie na egzamin do ośrodka egzaminującego (egzaminatora) ULC, gdzie zdaje teoretyczny egzamin końcowy przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną (LKE). Potem jeszcze tylko mały sprawdzian praktyczny przed egzaminatorem i mamy swoją licencję paralotniową! Uzyskanie Świadectwa Kwalifikacji PP upoważnia pilota do samodzielnego latania. ŚKPP to popularnie zwana licencja pilota paralotniowego. Pilot posiadający ten dokument ma prawo do użytkowania paralotni zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i ponosi pełną odpowiedzialność za skutki eksploatacji paralotni, na której odbywa loty. Dla lotników zainteresowanych podwyższaniem swoich kwalifikacji i udziałem w szkoleniu termiczno-żaglowym jest kurs III-go etapu, najtrudniejszy i najciekawszy ze względu na uzyskiwaną na nim wiedzę i umiejętności praktyczne.

Niektórym kandydatom wydawać się może, że droga do uzyskania świadectwa kwalifikacji to droga przez mękę. Ale nie jest to takie straszne! Poszczególne etapy są po to, aby stopniowo, krok po kroku, wprowadzać przyszłego pilota w coraz bardziej zaawansowany pilotaż i ewolucyjnie rozwijać jego umiejętności, bądź co bądź decydujące o jego przyszłym bezpieczeństwie w powietrzu. Sam egzamin przed LKE jest w formie testu, a uczeń-pilot posiadający skierowanie na ten egzamin jest już do niego dostatecznie przygotowany, więc zdaje go bez problemów smiling smiley

Poza Świadectwem Kwalifikacji PP wyróżnia się specjalne uprawnienia dodatkowe. Są one rozszerzeniem uprawnień wynikających ze świadectwa kwalifikacji i mogą być wpisywane do niego lub do dziennika praktyki lotniczej pilota, czyli do osobistej Książki Lotów. Uprawnieniami, które możemy uzyskać i są wpisywanymi bezpośrednio do Świadectwa Kwalifikacji są:


Uprawnieniami dodatkowymi wpisywanymi do Książki Lotów pilota są:


Paralotniowa Szkoła Albatrosów stawia na wszechstronność szkolonych pilotów i nasze kursy w zależności od oczekiwań i potrzeb odbywają się zarówno w górach jak i na nizinach z wykorzystaniem wyciągarki mechanicznej. Może teraz czytelnikowi nasunąć się pytanie: "który z ww. rodzajów szkolenia byłby lepszy?" Na takie pytanie nie ma odpowiedzi wprost, gdyż oba tryby nieco się różnią i dają nieco odmienne umiejętności i.. uprawnienia! Każdy uczeń-pilot odbywający szkolenie podstawowe na kursie, gdzie szkoli się za wyciągarką mechaniczną otrzymuje poza świadectwem ukończenia kursu dodatkowe uprawnienie "H" uprawniającego go do startów holowanych za wyciągarkami mechanicznymi. Wynika to ze specyfiki szkolenia i co za tym idzie z konieczności nauczenia i wytrenowania pilota do tego typów startów w ramach kursu. Szkolenie za wyciągarkami jest odpowiednim wyborem dla pilotów mieszkających na terenie nizinnym i pragnących latać swobodnie. W warunkach nizinnych jedynym możliwym startem do lotu swobodnego jest start holowany. Drugim powodem, dla którego warto wybrać ten typ szkolenia, jest przypadek, gdy uczeń-pilot zamierza docelowo wyszkolić się do uprawnień PPG i pragnie latać z napędem. Wówczas szkolenie za wyciągarką jest dobrym przygotowaniem do dalszego szkolenia z napędem plecakowym i znacznie ułatwia szkolenie z silnikiem. Szkolenie górskie jest naturalnym sposobem nauki latania i ma miejsce na kursach prowadzonych w warunkach górskich. Jest świetnym przygotowaniem dla pilotów zamierzających latać głównie w górach, ale ponadto jest znakomitym treningiem dla wszystkich pilotów i generalnie bardzo poprawia pilotaż. Z uwagi na specyfikę szkolenia górskiego piloci nabywają nieco odmiennego przygotowania, a to ze względu na nieco inny start ze wzniesienia i konieczność nauczenia się oceniania na bieżąco wpływu ukształtowania terenu na przebieg całego lotu itp. Generalnie nie można powiedzieć, że któryś ze sposobów szkolenia jest lepszy lub gorszy, one są po prostu odmienne i bardziej lub mniej odpowiednie dla konkretnego ucznia-pilota i jego oczekiwań. Osobiście polecałbym nieograniczanie się i w możliwości wzięcie udziału w kursie takim i takim. To na pewno sprawi, że każdy pilot poczuję duży komfort i swobodę lotów w dowolnych warunkach terenowych i pogodowych - po prostu stanie się o wiele lepszy.

Reasumując: aby zacząć przygodę z paralotniarstwem kierujcie się koleżanki i koledzy do szkół latania, gdzie doświadczeni instruktorzy bezpiecznie wprowadzą Was w świat paralotniarstwa i stopniowo nauczą tajników pilotażu paralotni. Ci z Was, co już mają za sobą pierwsze kroki będą tam mogli doskonalić swoje umiejętności pod ich czujnym okiem. Droga do bezpiecznego latania została już wytyczona i oznakowana - nie szukajcie "wrażeń" samodzielnie rzucając się ze stoku, czy holując się za samochodem kolegi. To najprostszy sposób aby nabrać niechęci do tego wspaniałego hobby jakim jest latanie, lub co najgorsze doznać - delikatnie mówiąc - niemiłych obrażeń.

Z lotniczym pozdrowieniem,
instr. I kl. mgr inż. Cezary Jastrzębski

•   0  Komentarz(y)  Dodaj komentarz